Jumat, 05 Januari 2018

Keutamaan Surat Al Kahfi

Sunnah membaca surat Al-Kahf pada malam Jumaat atau pada hari Jumaat. Dan malam Jumaat bermula sejak penentuan matahari pada hari Khamis. Kesempatan ini berakhir sehingga matahari terbenam pada hari Jumaat. Dari sini dapat disimpulkan bahawa peluang membaca surat Al-Kahf adalah sejak penentuan matahari pada hari Kamis petang hingga penentuan matahari pada hari Jumat.


Imam Al-Syafi'i rahimahullah di Al-Umm menyatakan bahawa membaca surat al-Kahf boleh dilakukan pada malam Jumaat dan petang berdasarkan sejarahnya. (Al-Umm, Imam al-Shafi'i: 1/237).


Mengenai hal ini, al-Hafidzh Ibnul Hajar rahimahullaah mendedahkan di dalam Amalinya: Oleh itu, sejarah yang ada menggunakan perkataan "hari" atau "malam" pada hari Jumaat. Jadi dapat disimpulkan bahawa "hari" termasuk malam. Begitu juga sebaliknya, "malam" adalah malam Jumaat dan petang. (Lihat: Faidh al-Qadir: 6/199).


DR Muhammad Bakar Isma'il dalam Al-Fiqh al Wadhih min al Kitab wa al Sunnah menyebut bahawa antara amalan yang disarankan untuk dilakukan pada malam dan Jumaat adalah membaca surat al-Kahf berdasarkan hadits di atas. (Al-Fiqhul Wadhih minal Kitab adalah Sunnah, halaman 241).


Satu lagi Keutamaan Surat Al Kahfi bahawa Nabi sallallahu 'alaihi wasallam telah menggambarkan adalah untuk menangkis fitnah Dajjal. Itulah dengan membaca dan menghafal beberapa ayat dari surat Al-Kahf. Beberapa riwayat menjelaskan sepuluh pertama, beberapa sepuluh ayat terakhir.


Imam Muslim meriwayatkan dari hadits al-Nawas bin Sam'an yang cukup panjang, yang di dalam riwayat tersebut Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Maka barangsiapa di antara kamu yang mendapatinya (mendapati zaman Dajjal) hendaknya ia membacakan atasnya ayat-ayat permulaan surat al-Kahf. "


Dalam riwayat Muslim yang lain, dari Abu Darda 'radhiyallahu' anhu, bahawa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Barangsiapa yang membaca sepuluh ayat dari permulaan surat al-Kahfi, maka ia dilindungi dari Dajjal." Yakni dari huru-haranya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar